Narrow your search

Library

UGent (1525)

KU Leuven (1129)

ULB (578)

VUB (475)

UCLL (446)

Odisee (443)

ULiège (426)

Thomas More Mechelen (416)

VIVES (416)

Thomas More Kempen (407)

More...

Resource type

book (1912)

image (850)

periodical (31)

dissertation (6)

digital (5)

More...

Language

English (1303)

Dutch (755)

French (406)

German (164)

Multiple languages (40)

More...

Year
From To Submit

2024 (11)

2023 (44)

2022 (101)

2021 (66)

2020 (54)

More...
Listing 1 - 10 of 2794 << page
of 280
>>
Sort by
Ideology : a very short introduction.
Author:
ISBN: 019280281X 9780192802811 Year: 2003 Publisher: Oxford Oxford university press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ideology is one of the most controversial terms in the political vocabulary, exciting both revulsion and inspiration. This book examines the reasons for those views, and explains why ideologies deserve respect as a major form of political thinking. It investigates the centrality of ideology both as a political phenomenon and as an organizing framework of political thought and action. It explores the changing understandings of ideology as a concept, and the arguments of the main ideologies. By employing the latest insights from a range of disciplines, the reader is introduced to the vitality and force of a crucial resource at the disposal of societies, through which sense and purpose is assigned to the political world.

Keywords

Ideology.


Book
L'idéologie : un mode de connaissance
Author:
ISBN: 1412358760 Year: 2004 Publisher: Chicoutimi : J.-M. Tremblay,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abordé du point de vue d'une sociologie de la connaissance, le développement culturel renvoie au problème d'une théorie des idéologies, définie non plus comme une théorie du discours ou des idéologies politiques, mais comme théorie de la connaissance. Dissociant l'idéologique du politique et posant l'idéologie comme mode de connaissance, analogue à la connaissance scientifique, dont les fondements sont ceux du travail scientifique, comme de la pensée de sens commun (comme niveaux spécifiques d'abstraction), l'analyse d'une histoire de vie tente de vérifier cette distinction théorique. Dans la perspective d'une sémantique structurale, l'analyse de contenu qui est faite, tente moins de décrire et d'expliquer la «mécanique» du texte, que de démontrer qu'on peut y trouver un objet construit, la société québécoise, définissant un modèle concret de connaissance analogue au modèle abstrait que construit le scientifique. Ce modèle concret, expression et outil d'explication de cette réalité, est relatif à l'état de développement de cette société. Il permet aussi de jeter un regard nouveau sur l'histoire du Québec du point de vue de la genèse des rapports sociaux constitutifs de cette société et de la connaissance qu'il est possible d'en avoir: définissant ainsi l'objet même d'une sociologie de la connaissance. Looked at from the point of view of the sociology of knowledge, cultural development relates back to the problem of the theory of ideologies, defined not as a theory of discourse or of political ideologies but as a theory of knowledge. An attempt is made to verify this theoretical distinction through the analysis of a life history, by disassociating the ideological from the political and by presenting ideology as a mode of knowledge similar to scientific knowledge with its foundations in scientific endeavor as well as in common sense thought (as specific levels of abstraction). A content analysis is made in the perspective of structural semantics, less in an attempt to describe and explain the 'mechanics' of the text than to demonstrate that a constructed object, in this case Quebec society, can be found in it, thereby defining a concrete model of knowledge similar to the abstract model constructed by the scientist. This concrete model, as expression and instrument of explication of this reality, relates to the state of development of this society. It also makes it possible to take a new look at the history of Quebec from the point of view of the genesis of social relationships which make up this society and the knowledge that may be had of them, thus defining the object of a sociology of knowledge itself. Abordada desde el punto de vista de una sociología del conocimiento, el desarrollo cutural refiere al problema de una teoría de las ideologías ya no definida como una teoría del discurso o de las ideologías políticas sino como teoría del conocimiento. El análisis de una historia de vida trata de verificar esta distinctión teórica, disociando la ideología de lo político y considerándola como una forma de conocimiento similar al conocimiento científico, cuyos fundamentos son los del trabajo científico y también los del pensamiento del sentido común (niveles específicos de abstracción). Siguiendo la perspectiva de una semántica estructural, él análisis de contenido, realizado, trata no tanto describir y explicar la « mecánica » del texto que demostrar que se puede encontrar en él un objeto construido, la sociedad quebequense. Está define un modelo concreto de conocimiento, similar al modelo abstracto construido por el científico. Ese modelo concreto, expresión e instrumento de esta realidad, depende del estado de desarrollo de esta sociedad. Nos permite, también de tomar una nueva visión de la historia de Quebec desde el punto de vista de la génesis de las relaciones sociales que constituyen esta sociedad y del conocimiento que es posible tener: definiendo de esta manera el objeto mismo de una sociología del conocimiento.

Keywords

Ideology.


Book
L'idéologie comme mode d'appropriation de la science
Author:
ISBN: 1554426820 Year: 2004 Publisher: Chicoutimi : J.-M. Tremblay,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Ideology.


Book
Ideology
Author:
ISBN: 9781138162426 Year: 2016 Publisher: London ; New York : Routledge,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This collection of readings on the concept of ideology is brought together by the Marxist critic, Terry Eagleton. His introduction traces the historical evolution of ideology and examines in a more theoretical style the various meanings of the word and their significance. The readings begin with the first English translations of some of the writing of the French founder of the concept in the eighteenth century. They then move from the enlightenment to Hegel and Marxism, with particular emphasis on Marx and Engels themselves. They also look at other eighteenth-century traditions of thought such as Nietzche and Freud.

Keywords

Ideology.


Book
"Il faut éduquer les enfants..." : l'idéologie de l'éducation en question
Author:
Year: 2022 Publisher: Lyon : ENS Éditions,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The sentence "children have to be educated ..." seems all at once like a foregone conclusion, an injunction and an ideal. It seems obvious to adhere to what seems to be an anthropological invariant. However, this work proposes another perspective based on philosophical and historical studies of two major periods: a long nineteenth century tormented by the Revolution and emancipation, which gave birth to the central figure of the school, and a twentieth century moulded by extreme violence and concern about the human being. Focusing on theoretical and practical experiments that reveal the contradictions or flaws of educational apparatuses, this book engages in a critical philosophical approach on the "ideology of education" which has commanded, for two or three centuries at least, our ways of learning, of socialising, of helping. La phrase "il faut éduquer les enfants ..." sonne simultanément comme une évidence, une injonction et un idéal. Il semble évident d'adhérer à ce qui semble même un invariant anthropologique. Le présent ouvrage propose pourtant une autre perspective grâce à des études philosophiques et historiques s'appuyant sur deux grandes périodes : un long XIXe siècle tourmenté par la révolution et l'émancipation, qui génère la figure centrale de l'école, et un XXe siècle travaillé par l'extrême violence et l'inquiétude sur l'humain. Portant sur des expérimentations théoriques et pratiques, révélant les contradictions ou les failles des appareils éducatifs, l'ouvrage engage une démarche philosophique critique sur "l'idéologie de l'éducation" qui commande, depuis deux ou trois siècles au moins, nos façons d'apprendre, de socialiser, d'aider à grandir et de former les petits d'humains dans des institutions déterminées (la famille et l'école avant tout) et suivant des représentations et des catégories précises (la catégorie d'enfance, en premier lieu). C'est cette "idéologie de l'éducation" qu'il s'agit ici d'étudier, de problématiser et d'interroger.

Keywords

Ideology.


Book
Race, Ideology and the University.
Author:
Year: 2014 Publisher: [Place of publication not identified] : Pretoria University Law Press (PULP),

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Ideology.


Book
Beliefs in society : the problem of ideology
Author:
ISBN: 0296347035 9780296347034 Year: 1968 Publisher: London: Watts,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Ideology


Book
Les idéologies politiques
Author:
Year: 1974 Publisher: [Paris]: PUF,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Ideology


Book
L'idéologie
Author:
Year: 1973 Publisher: Paris: Presses Universitaires de France,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Ideology


Book
Was ist Ideologie? Studie zu Begriff und Problematik
Author:
Year: 1964 Publisher: Bonn : Bouvier,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Ideology.

Listing 1 - 10 of 2794 << page
of 280
>>
Sort by